Údolím Svratky z Nedvědice

aneb jak si zpestřit rovinatou trasu vedoucí k k vodní nádrži Vír

• Obtížnost: High
  • Délka: 36 km
  • Převýšení: 360 m
  • GPS souřadnice: 49.4583, 16.3361
  • Parkování: u fotbalového hřiště v Nedvědici
  • Autor: Václav Štěpánek

Na našich stránkách níže je popis trasy ze Štěpánova nad Svratkou do Víru, který má název Silnice s malým provozem vedoucí k vodní nádrži Vír. Na následujících řádcích si přečtete, jak celou trasu poměrně výrazně rozšířit.Do Víru se totiž dá dojet až z Nedvědice a celou víceméně rovinatou – tam mírně stoupající, zpět mírně klesající – trasu, která svým profilem trochu připomíná trať závodu Efisan skiroll classics ze Vsetína do Velkých Kralovic, taky zpestřit velmi náročnými stoupáními.

Trasu je nejlépe začít za starým železným mostem v Nedvědici, kde lze u místního hřiště také parkovat (jinak ovšem je do Nedvědice každou hodinu vlakové spojení). Po cca sto metrech kolem hřiště odbočíte na silnici, která spojuje údolím Svratky Nedvědici s Vírem.

Most v Nedvědici

První dva kilometry vedou přímo po silnici, na které není žádný velký provoz. Kousek za novým mostem přes Svratku přijedete ke starému panskému lihovaru v osadě Bořínov. Od něho odbočuje (vlastně jede rovně, do leva odbočuje hlavní silnice) cesta do vesnice Dolní Čepí. Je pokryta zcela novým asfaltem a bez provozu. Po dvou kilometrech dojedete do samotné vesnice, která je významná tím, že v ní stojí nejstarší sakrální stavba v okolí, raně gotický hornický kostelík (v celém okolí se těžila až do 19. století železná ruda) z poloviny 13. století.

Jestli si chcete někde udělat pauzu na občerstvení, pak doporučuji, třeba na zpáteční cestě, právě zde. Z obce pak vede podél řeky Svratky cyklostezka s nádherným asfaltem (při výjezdu z obce k řece klesá, doporučuji to moc nerozjet, neboť nezvládnutí ostré pravotočivé zatáčky by mělo za následek neodvratný pád do řeky z poměrně vysokého svahuJ). Po necelých dvou kilometrech odbočuje doleva přes mostek nad Svratkou do obce Ujčov mírným stoupáním. Zde se opět napojíte na silnici do Víru a po poměrně kvalitním a především rychlém asfaltu mírně stoupáte do Štěpánova. Před ním ovšem čeká první vrchařská prémie. Těsně před vjezdem do Štěpánova odbočuje doleva cesta do obce Vrtěříž. Na necelých dvou lesem vedoucích kilometrech zde na novém asfaltu nastoupáte až na náves obce sto výškových metrů. Zde se obrátíte a opatrně, místy s připlužením, sjíždíte dolů (doporučuji kvůli těmto sjezdům spíše kolečka č. 3). Napojíte se opět na silnici na Vír a pokračujete přes Štěpánov a jeho náves až do obce Záskalí (část obce Švařec). Zde čeká druhá, podstatně zásadnější horská prémie. V Záskalí odbočíte doprava směrem na Prosetín a Olešnici.

Stoupání na Prosetín

Cesta nejprve stoupá těžším „soupažovým“ profilem až na konec vesnice, kde dopravní značka s označením 15 % dává jasně najevo, že zde končí legrace. S malými rovnějšími úseky totiž po ní vystoupáte přes osadu Čtyři Dvory až na začátek obce Prosetín na čtyřech kilometrech více než dvě stě výškových metrů. Na konci stoupání se ocitnete ve výšce 580 metrů nad mořem (údolí, z něhož jste vystoupali, má cca 350 metrů). Naskýtá se pochopitelně otázka, jak dolů. Na konci stoupání, před obcí Prosetín, ovšem odbočuje silnice do Brťoví a zpět do Švařce. A to je naše ústupová cesta.

Klesání do Brťoví

Po cca 800 zvlněných metrech přijedeme na začátek serpentiny v mrtvém korůvcovém lese, kde pro jistotu lyže sundáme a poneseme asi 300 metrů. Alespoň budete mít klid pokochat se rozhledem po vrcholové části Vysočiny. Po konci serpentiny, můžeme opět nasadit a pokračovat do malebné obce Brťoví a odtud dále do Švařce po silnici s prvotřídním asfaltem. Místy je klesání poněkud prudší a je třeba připlužit, celkově se ale celý sjezd dá absolvovat s lyžemi na nohou. Při sjezdu asi nebude mít čas všimnout si druhého hornického kostelíka u Švařce, zato vás při vjezdu do obce do očí udeří neforemná stavba úpravny vody vírského oblastního vodovodu, jeden z výsledků činnosti vodohospodářské lobby ještě z dob komunistů (stavba byla ale dokončena až v roce 1994), který celé malebné údolí Svratky naprosto zničil. Ve chvíli, kdy znovu najedete na silnici do Víru, chvíli budete mít v nohách asi 20 km a nastoupáno 350 výškových metrů. Do Víru po popsané již trase Vás čeká ještě šest kilometrů. Pokud pojedete pouze na počátek Víru, kde začínají na silnici kostky (a nerozhodnete se přenést lyže na konec Víru a vyjet až na hráz přehrady, popř. ještě dále – k osadě Korouhvice je to od hráze asi tři kilometry, dál na Hluboké již není dobrý asfalt), čeká vás cestě zpět do Nedvědice (asi již bez těch stoupacích odboček, ale to je na vás) ještě šestnáct kilometrů, na nichž toho již moc nenastoupáte. Celkem tedy ujedete 36 km a nestoupáte asi 360 výškových metrů. Bez odboček na stoupání lze doporučit i úplným začátečníkům, s odbočkami je ovšem trasa velmi náročná, a to jak, pokud jde o stoupání, tak, a to snad ještě více, o klesání.

Lokalita

Znáte zajímavou lokalitu?

Znáte zajímavou lokalitu a nenašli jste ji tady?