trasa Olomouc -Mariánské udolí a zpět

...na kolečkových lyžích na Svatý kopeček a dále

• Obtížnost: Medium
  • Délka: 28 km
  • Převýšení: 200 m
  • GPS souřadnice: 49.5972, 17.2848
  • Parkování: na Bělidlech - ulice Bystrovanská, Libušina

Na cyklostezce lidi často venčí psy, proto dávejte pozor. Přejedete přes cestu (most na Bělidlech) a pokračujete po cyklostezce na Bystrovany (asi 600 m hrbatý asfalt od zvedlých kořenů a úzká cesta, často špinavá od listí a podobně). Přejet tento úsek jde celkem dobře, chce to ale dávat pozor. Kousek za památníčkem se asfalt výrazně zlepší a cesta rozšíří a vy pokračujete dál na Bystrovany. Přejedete cestu od Droždína a pokračujete přes Bystrovany po cyklostezce do Velké Bystřice. K prvnímu přejezdu je trochu horší povrch, kousek za přejezdem taky, pak se to hodně zlepší. Kousek za druhým přejezdem je krátký úsek po dlažbě, kde nedrží hole. Dojedete na křižovatku s cestou a vydáte se doleva přes přejezd po silnici na Lošov. Asfalt je tu pěkný a jede se do kopce. Doporučuju zejména klasikům a soupažistům, co umí brzdit! Dojedete do Lošova a pokračujete dál až ke spodní zastávce. Pozor za zatáčkou je sjezd a někdy mají dole hasiči přes silnici natažené hadice! Na svých lyžích jsem poprvé sjezd solidně ubrzdil, takže pro pokročilé by neměl být problém. Tady je několik variant. Jet kousíček dál, otočit to a vracet se stejnou cestou po které jste přijeli. Nebo pokračovat na Svatý Kopeček na autobus (prudký výjezd po celkem dobrém povrchu, zpět do Lošova bych ale určitě nesjížděl - jedině autobusem, který ale nejezdí často, z Kopečka jezdí zhruba co 10 min). Nebo je možnost hned dole u zastávky odbočit doleva pravou cestou do prudkého kopce nahoru. Je krátký, nejdříve je asfalt dobrý, pak jsou chvilinku kostky, kde běžím stromečkem (to je tak 10 m). Vyběhnete na cestu, kde jste už byli sjedete sjezdem dolů do Velké Bystřice (v tomto sjezdu pozor, hlavně dole ve Velké Bystřici jsou někteří řidiči neopatrní a hrozí srážka - jedete totiž po silnici, kde hned vedle parkují auta, proto pozor na otevírající se dveře a taky na přechodu pro chodce a pár kanálů). Vrátíte se na místo, kde jste se v Bystřici dostali na cestu a pokračujete po cyklostezce na Mariánské údolí (pěkný povrch) dokud to povrch umožňuje (končím obvykle na křižovatce cyklostezky s cestou na konci chatové osady). U chatek opět pozor na psy a na dřevěném mostku přes Bystřičku. Poté stejnou cestou zpět (přes Lošov nemusíte). V Bystrovanech se dá po cestě zpět sednout na jedné ze zahrádek do hospod (U Bystřičky, U Sklenářů). V Olomouci poblíž parkovacích míst jsou ještě nekuřácké hospody U Bulhara a v Hodolanech Restaurace u Mačáků. Další jsou pak Ve Velké Bystřici na zastávce vlaku a na úseku, kde je dlažba a v Mariánském údolí.

Lokalita

Znáte zajímavou lokalitu?

Znáte zajímavou lokalitu a nenašli jste ji tady?