Okruh Hostěnice-Račice-Nemojany-Habrovany-Pozořice-Hostěnice

Pořádný okruh a pořádná výzva pro všechny, které už nebaví jezdit neustále tam a zpátky.

• Obtížnost: High
  • Délka: 32 km
  • GPS souřadnice: 49.2329, 16.7959
  • Parkování: Hostěnice, rozc. Červený vrch (zastávka autobusu)
  • Autor: Michal Vank

POZOR: Tuto trasu jsem absolvoval na kl. lyžích Swix Roadline s kombinací koleček č. 2 a 3., což v případě značky Swenor odpovídá přibližně kombinaci koleček č. 3 a 4. Jedná se tedy o pomalé kolečkové lyže a z tohoto pohledu byla i celá trasa popisována!

Nicméně dle referencí dalších lyžařů lze tuto trasu zvládnout bezpěčně i na středně rychlých kolečkách značky Drlik.

Celá trasa začíná nedaleko Hostěnic, a to na rozcestí Červený vrch, kde se zároveň i nejčastěji parkuje. Odtud vyrazíme po cyklostezce č. 5135 směrem na Žalmanův kámen a Kalečník. Z rozcestí Kalečník pokračujeme dále rovně, ale tentokrát již po cyklostezce č. 507, a to až k silnici vedoucí mezi Bukovinkou a Račicemi. Sjezd k této silnice je sice poměrně prudký, ale dojezd končí do roviny, takže je poměrně bezpečný. Na druhou stranu je zapotřebí počítat s tím, že zde můžete potkat osobní auto či hůře kamion, takže je rozhodně lepší alespoň část sjezdu opatrně splužit či sjet obloučky.

Na křižovatce následně odbočíte vpravo směrem na Račice, kde vás čeká delší sjezd (cca 2 km) až do Račic. Celý sjezd není nikterak prudký, takže se i přes řadu zatáček dá bezpečně sjet. Dejte si však pozor před samotným nájezdem do obce Račice, po kterém následuje ostrá pravotočivá zatáčka. Po projetím obce Račice pokračujte na další křižovatce mírně doprava směrem do kopce k místnímu hřbitovu, od kterého trasa opět začíná klesat. Sjezd sice končí zatáčkou, která však i při vyšší rychlosti lze dobře projet. Odměnou za další zvládnutý sjezd je kvalitní asfalt a příjemně zvlněná trasa vedoucí až do Nemojan. Pokračujete dále Nemojany až ke křižovatce tvaru T, kde opět odbočíte doprava/dolů. Zde na vás čeká poměrně prudké klesání, která však končí do roviny. Z hlediska techniky se tedy nejedná o těžký sjezd, ale je zapotřebí počítat s tím, že některá auto mohou uprostřed tohoto sjezdu brzdit a odbočovat doleva, takže OPATRNĚ. Následuje kratší prudší výjezd, který je následně střídán příjemně zvlněným terénem vedoucím až do obce Habrovany.

V Habrovanech pokračujete stále rovně až ke křižovatce silnice vedoucí od Rousínova směrem na Olšany.  Vydáte se doleva směrem na Rousínov a zhruba po jednom kilometru z této silnice odbočíte doprava a mírným klesáním se dostanete do Královopolských Vážan. Poté následuje mírné táhlé stoupání do obce Vítovice. Na konci obce (u kapličky) zahnete prudce doleva a vydáte se po cyklotras č. 5137 vedoucí přes Viniční Šumice až do Pozořic. Bohužel usek mezi Vítovicemi a Šumicemi vede po opravdu tristní asfaltové cestě, ale nějakým způsobem přejet lze. Zde tedy budete mít alespoň dostatek času na vydýchání =). Na začátku Šumic se tato vedlejší cesta připojuje, uprostřed serpetiny, na větší cestu vedoucí až do Pozořic. K této pravotočivé odbočce vede krátký prudší sjezd, takže je určitě zapotřebí si připlužit. Dále pokračujete pořád rovně po cyklotrase č. 5137 až do Pozořic. Pokračujte Pozořicemi pořád rovně dokud nenarazíte na silnici č. 383 vedoucí směrem na Hostěnice/Ochoz u Brna. Odtud Vás čeká přibližně tři kilometry dlouhé stoupání až k parkovišti odkud jste vyráželi. Samotné stoupání je nejprudší v 1/3 a poté se postupně zmírňuje, ale posledních cca 500 metrů je opět prudších.

Lokalita

Znáte zajímavou lokalitu?

Znáte zajímavou lokalitu a nenašli jste ji tady?